Brandstof mengen voor de spartamet.

Kijk eerst hier of het probleem hier al tussen staat.
Als het probleem is opgelost graag ook even een bericht zodat iedereen weet wat de oplossing was.

Brandstof mengen voor de spartamet.

Berichtdoor asekeris » wo 10 jun 2009, 14:37

De Sachs 301 motor heeft mengsmering nodig 1:100 gemengd.
Het makkelijkste is om een jerrycan (5 liter) te nemen en hier precies 5 liter Euro super (RON98) in te doen.
50 ml. olie toevoegen. (goede synthetische 2-takt olie)
5 ml. Loodvervanger toevoegen.
Het geheel goed schudden en voor elke keer tanken even opnieuw doorschudden.

Als U Superbenzine met loodvervanger kan tanken is dit nog mooier U hoeft dan niet de loodvervanger meer toe te voegen.
De loodvervanger is niet zozeer voor het lood maar voor de octaanboost die het geeft.
De motor loopt dan beter stationair en pakt iets soepeler op.

Mengen in de tank kan ook.
Eerst 1 liter brandstof in de tank en dan pas 10 ml. olie toevoegen.
Goed schudden.

Als U vaak langere ritten maakt (> 10 km) en bij erg warm weer is het raadzaam om iets vetter te smeren.
Standaard houd ik altijd een mengverhouding van ong. 1:83 aan (12ml olie per liter benzine) dit is onder alle omstandigheden bruikbaar.

De mengverhouding is een glijdende schaal die afhankelijk van temperatuur en belasting varieert.
De mengverhouding loopt van 1:100 (kleine stukjes in het dorp) tot 1:50 (lange ritten in de bergen bij warm weer)

Belangrijke aanvulling:
De nieuwere modellen met een euro-2 motor (uitlaat met katalysator, luchtpomp op het startdeksel) moeten altijd 1:50 gesmeerd worden i.v.m. de hogere motor temperatuur.
Alle onderdelen voor spartamet, rabbit of saxonette:
http://www.onderdelenmetshop.nl
Spartamet techniek en foto's:
http://www.spartamet.org
asekeris
Beheerder

Re:RE: Brandstof mengen voor de spartamet.

Berichtdoor Bessie70 » di 16 feb 2010, 23:46

Hallo :)
Ik wilde even weten of het dan wel goed is dat ik Euro95 ongelood tank,en kroonoil gebruik,ik meng voor in een jerrycan,en schud het geheel alvorens het in de tank te doen!Wat is beter voor mijn Sparta dan(ik lees hier wat over RON98,Benzine super met extra lood toevoeging?)Doe ik iets fout dan,en zo ja wat?ik doe een 10de kroonoil per Ltr,in een jerrycan van 5 ltr.................Is zo te lezen wat te veel?!? wil graag de juiste verhoudingen hebben,en de juiste brandstof..................kan iemand mij daarmee helpen?Dan doe ik het daarna waarschijnlijk wel goed?!?Pffff!!! :lol:
Alvast bedankt,
Groetjes bessie70 :)
Bessie70
Gebruikers

Re: Brandstof mengen voor de spartamet.

Berichtdoor jaap » do 18 feb 2010, 22:50

Bessie, je moet de olie die je nu nog aan 5 liter benzine toevoegt, halveren. Je gooit nu, zeg je, 100ml (een tiende van een liter) bij 5 liter benzine en dit moet 50ml dus de helft zijn.
Verder is het het beste als je tevens een klein beetje loodvervanger, 5 ml, toevoegt. (te koop bij alle automaterialen winkels. De hoeveelheid in ml. staat op het flesje)
De loodvervanger lijkt kostbaar, maar je gebruikt er erg weinig van en het motortje start en loopt dan beter.
Succes,
Jaap.
jaap
Gebruikers

Re: Brandstof mengen voor de spartamet.2

Berichtdoor Bessie70 » vr 19 feb 2010, 09:17

Hoi Jaap,
Bedankt voor je reactie en je advies,maar mijn vraag was niet geheel beantwoord,sorry!Ik tank nu al jaren Euro95 ongelood met Kroonoil(speciaal voor de Spartamet)en kan ik dan ook benzine tanken met een loodvervanger er in(ik weet namelijk nog steeds niet wat RON98 is :oops: )ik gebruik 10ml Kroonoil per Liter,omdat mijn moter e.d. veels te snel vies worden,dus 50ml per 5 Liter!Er werd heel specifiek gezegd dat ik ongelode benzine moet gebruiken,en geen normale (brommer-)mengsmering!Dus vandaar die combi Euro95I(ongelood) en Kroonoil!Ik heb een jerrycan waar ik in ''voor'' meng!Maar moet ik nu helemaal overschakelen naar andere ''mengsmering'' voor de Sparta??Dan moet ik de tank namelijk aftappen en de ''nieuwe mengsmering'' er in doen!!
Die verhoudingen van de brandstof mengen had ik dus wel goed,gelukkig(ookal zegt de Beheerder 1:83)maar wat tank jij,en jij koopt zeker die loodvervanger er zowieso al bij?!?Ik haal de benzine altijd bij het tankstation hier in de wijk,misschien weten zij wel wat over Benzine met een loodvervanger??
Alvast onwijs bedankt,Jaap!!!

Groetjes Bessie :)
Bessie70
Gebruikers

Berichtdoor jaap » zo 21 feb 2010, 11:23

Bessie, uitleg over octaangehalte is erg technisch. Je kunt dit vinden door b.v. ron98 op Google in te toetsen.
Het verdient aanbeveling om het Spartametmotortje zoveel mogelijk te verwennen. Het loopt dan beter en langer.
Het brandstofadvies van Asekeris is hierbij een goede richtlijn. Lees dit goed door :!:
Ik kan hier niets aan toe voegen.
Jaap.
jaap
Gebruikers

Berichtdoor asekeris » zo 21 feb 2010, 17:25

Toch maar wat toevoegingen op het eerste verhaal.

De benamingen aan de pomp.
Vroeger was alles een stuk gemakkelijker. We hadden toen alleen 'normaal' en 'super' benzine.
Tegenwoordig verzint elke maatschappij de meest wilde benamingen om zijn benzine beter te laten lijken dan de benzine van andere maatschappijen.
(Voorbeelden zijn V-power en Ultimate)
Het gaat voor de spartamet niet om de naam van de benzine maar om het het octaangehalte van de benzine.
Dit hoort op de pomp aangegeven te zijn met een sticker achter het glas van het telwerk en wordt ook vaak nog op de pomp zelf aangegeven.
We onderscheiden hier 'Normaal' wat aangegeven wordt met RON95 en 'Super' wat aangegeven wordt met met RON98.
Het motortje werkt het beste met ron98 maar werkt ook met ron95.

Bij sommige pompen wordt er nog benzine verkocht voor de oudere auto's die alleen maar op loodhoudende benzine kunnen rijden.
Dit is gewoon Loodvrije super (RON98) met de loodvervanger er al in de juiste verhouding door gemengd.

De zogenaamde bromfietsmix (wat ook onder allerlei prachtige benamingen te koop is) is zeker af te raden omdat hier veel te veel olie door gemengd is en binnen de kortste keren de uitlaat verstopt.
In geval van nood kan het echt geen kwaad dit een keer te tanken om thuis te komen maar niet aan te raden.

De in de boekjes voorgeschreven 1:100 is echt een te schrale mengverhouding voor de meeste gebruikers en kan op een warme dag zeker problemen opleveren.
(Ik zie altijd het aantal bestelde zuigers stijgen met de de buiten temperatuur)

Alles samengevat:
Meng zoals in de post beschreven en je hebt eigenlijk nooit problemen.
1 liter benzine (RON98) met 12ml. Olie en 1ml. loodvervanger.

De oude brandstof uit het tankje hoef je niet af te tappen en weg te doen want de motor lust bijna alles en zal het met de huidige ook wel doen maar maak de volgende keer is een jerrycan aan volgens dit recept en je zal na enige tijd merken dat het altijd werkt en dat de rookpluim bij het wegrijden een stuk minder wordt.
asekeris
Beheerder

Re: Hartelijk dank Asekeris :-)

Berichtdoor Bessie70 » za 27 feb 2010, 17:22

Hallo Asekeris,
Ik wou je even heel hartelijk bedanken voor je reactie!Ik ga zeker ''je receptje'' uitproberen :D Ben blij dat ik mijn tankje niet hoef leeg te halen
al wilde ik weten of dat wel kan............Wat ik wel merk dat mijn Sparta(zoals jij het zegt)een beetje een rothum' krijgt van deze brandstof!
Ik gebruik al die jaren,Sparta rijdend,nog wel ''Kroonoil Spartamet'' dit is een synthetische Low Smoke 2-takt motorolie die ik volgens jou verhoudingen
gebruik,oftewel 1:83!Ik moet zeggen dat ik nog nooit mengsmering(die voor brommers bestemd is)heb gebruikt voor mijn Sparta,vind dat te link voor mijn motor!en wat die olieverhoudingen betreft;bij zulke mengsmering is mijn carburateur ook zo smerig,en rijd dan niet meer ''optimaal'' dus ik waag me er niet aan!

Nogmaals hartelijk dank voor je reactie,kan er echt wat mee en je heb me werk bespaard ;)

Groetjes Bessie
Bessie70
Gebruikers

Berichtdoor satellietje » za 10 apr 2010, 07:15

Hallo,

Al jaren koop ik flesjes olie van 50ml speciaal voor de spartamet.
Kan ik niet gewoon een liter 2 taktolie Full synt kopen voor in een 50CC scooter en die gebruiken?
Eén liter kroon 2 takt olie kost net zoveel als 2 flesjes sparatmet olie!

Groetjes Pascal.....
satellietje
Gebruikers

Berichtdoor asekeris » zo 11 apr 2010, 18:31

Het is geen enkel probleem om een literfles synthetische olie te kopen.
Het kleine flesje wel bewaren voor de maat en makkelijk om bij je te hebben onderweg.
De kleine flesjes zijn ook meer bedoeld voor de lichte gebruiker die af en toe eens de motor gebruikt.
asekeris
Beheerder

Berichtdoor -Wouter- » di 11 mei 2010, 16:12

een vriend van mij rijd al 2 jaar met 1:50 verhouding. klopt dat wel? hij zegt dat 1:100 alleen is als je 1x per week rijd ofzo. Bij vaker moet het vetter, anders loopt hij vast.
iemand wat informatie hier over? ik was van plan om dagelijks 5KM heen en 5KM terug te rijden. 5x in de week.

mvg wouter
Beter een Spartamet dan een Patatje Met.
-Wouter-
Gebruikers

Volgende

Keer terug naar Veel gestelde vragen