Geen trekkracht

Komt U er niet uit met Uw spartamet/Saxonette stel dan hier Uw vraag.
Voor het posten eerst documentatie, wiki en forum raadplegen.
Eerder behandelde onderwerpen worden verwijderd.

Re: Geen trekkracht

Berichtdoor sjaak » do 04 maart 2010, 19:19

Nieuwe ontwikkelingen aan het front.
Ik vertel vanmiddag tegen iemand het hele ergernisverhaal van mijn Spartamet en ze zegt tegen mij:
Och, wij hebben nog zo'n ding in de kelder staan, die heeft mijn man daar twee jaar geleden neergezet en toen liep hij nog. Hij staat eigenlijk allang in de weg, als je wil kun je hem zo meenemen.
Inmiddels staat hij al bij mij thuis, er zit een 399-blok onder en ik gan proberen hem aan de praat te krijgen.
Hij is wel apart, roze spatborden, frame aan de voorkant roze en achter paars, origineel vanaf de fabriek.
Ik laat verder van me horen.
P.S.
De Spartamet waar dit item eigenlijk over gaat loopt inmiddels helemaal niet meer (onbegrijpelijk), dus als ik dit blokje aan de praat krijg ga ik overbouwen.
sjaak
Gebruikers

Berichtdoor sjaak » vr 05 maart 2010, 20:17

Omdat ik steeds in mijn achterhoofd had dat het toch een carbrurateurprobleem zou kunnen zijn,heb ik van de oude Spartamet die ik gisteren gekregen heb, de carburateur helemaal schoongemaakt en op mijn eigen Spartamet gemonteerd.
Je raad het al, hij loopt als een klokje.
Alleen de oude snelheid van 32 km zit er nog niet in, dus heb ik a.s.maandag een afspraak bij de garage bij mij om de hoek en laat ik de compressie even opmeten.
Als die niet in orde is bouw ik de hele blok van de oude brommer die ik zo maar gekregen heb om. (ga hem eerst even splitsen en nakijken).
Maar al met al loopt de mijne nu prima.
sjaak
Gebruikers

Berichtdoor sjaak » ma 08 maart 2010, 20:12

Inmiddels heb ik de compressie laten opmeten, dik 8. Dus dat lijkt erg goed of is het teveel?
Verder zit er een andere carburateur op van een motor die wel goed loopt en er zit de oude uitlaat onder van toen hij nog 32 km. liep, alleen deze kleppert een beetje, daarom heb ik er opzij een schroef ingedraaid.
Je zou dus denken alles dik voor mekaar.
Niet dus.
Een keer trekken en lopen, heel mooi regelmatig, reageert heel goed op het gas en hij trekt heel goed op tot 21-22, maar als ik dan volgas rij houdt hij in en loopt weer fijn als ik gas iets loslaat, maar loopt dan niet harder dan 24-26. Niet wat hij vroeger deed, 32 km.
Een dezer dagen schoot me opeens te binnen dat ik niet alleen de zuigerveer vernieuwd heb, maar ook de komplete krukas met zuiger van een andere motor omdat de oude zuiger er erg verkrast uitzag.(is alweer enkele maanden geleden en heb hem in die tijd ook niet meer gebruikt want ik heb ook nog twee andere Metjes))
Ik had hier niet meer aan gedacht (zal het de leeftijd zijn? 66)
Ik heb niet naar de letter B,C of D gekeken omdat hij uit een blokje met precies dezelfde specificaties kwam. Ik heb hier trouwens ook geen ervaring mee, het is de eerste keer dat ik zoiets doe.
Zou het kunnen dat er nu een iets te grote zuiger in zit waardoor hij gaat knijpen of kan dit niet de oorzaak zijn?
sjaak
Gebruikers

Berichtdoor AntonD » di 09 maart 2010, 08:13

Blijft toch een carburatie-kwestie zo van een afstand bekeken, Sjaak...
De compressiedruk lijkt goed te zijn.

In principe zou het niet moeten kunnen, maar zelf zou ik denk ik een iets ruimere sproeier willen proberen, of de lucht-toevoer wat smoren. wat doet ie met een beetje choke erop? Als ie met choke beter loopt, weet je zeker dat het een carburatieprobleem is.

Nu heb ik nog een rare ervaring, weet niet of dat wel eens vaker voorkomt: Ik heb een blokje van iemand gehad, wat nooit lekker gelopen had na revisie.
Alles leek inderdaad perfect in orde. Tot je de zuiger in het bovenste dode punt zet;
de zuiger was zo kort dat deze carterdruk lekte via de (ongevijlde/standaard) uitlaatpoort.
Dat bleek een ongelukkige omstandigheid te zijn, een korte replica zuiger, en een poort die best wel erg laag was, vergeleken met andere blokjes, af fabriek.
@nton
AntonD
Gebruikers

Berichtdoor sjaak » di 09 maart 2010, 09:18

Er zit een zelfgebouwde onbegrensde cdi op en gaatjes in de kap van de luchtfilter.
Ik ga dit vervangen door originele en verder ga ik de membraanplaat vervangen.
Dan heb ik zo ongeveer alles gedaan wat menselijkerwijs mogelijk is.
Zoals Anton reeds opmerkt lijkt het toch steeds op een carburatieprobleem, maar de carburateur komt van een van mijn andere Metjes die heel goed loopt. De oude carburateur is na 3 keer (!!!) grondig schoonmaken alweer verstopt.
Ik zal na enkele jaren van normaal gebruik toch geen rommel in mijn tank hebben? Die ga ik dan ook even schoonspoelen en een filter plaatsen.
Daar gaan we weer, op naar de volgende ronde.
En dan te weten dat ik eigenlijk alleen maar wat kapotte delen uit het blokje vernieuwd heb, verder niets en dan dit.
sjaak
Gebruikers

Berichtdoor AntonD » wo 10 maart 2010, 08:10

Begrijp ik nou dat je nog geen filter gemonteerd had?
Dat is echt wel nodig hoor, benzine van de pomp is niet altijd even schooon...
Klinkt misschien raar, maar is toch echt zo. Het vullen gebeurd niet altijd even schoon, de slangen worden soms vies en vuil en de tank is vanbinnen ook niet echt zuiver.
Als de ondergrondse tank wordt gevuld, ontstaat er een enorme werveling in de brandstof, en zweeft alle losse troep wat normaal onderin de tank ligt door de hele tank.
Dus, vooral als je na het vullen (of nog erger; tijdens) gaat tanken, dan heb je veel kans dat je troep in je benzine meekrijgt.

Trouwens, oude benzine valt ietwat uit elkaar, vergummen heette dat vroeger, maar met de nieuwe benzine wordt het een ander soort substantie, ook daar vervuilt je tank ook mee.
@nton
AntonD
Gebruikers

Berichtdoor sjaak » wo 10 maart 2010, 16:44

Ik ben er altijd van uit gegaan dat er een filter in de benzinekraan zit en dat dit voldoende is.
Ik heb nog wel een losse filter liggen, die kan ik er zo tussen zetten.
Overigens heb ik alle originele onderdelen weer gemonteerd, dichte filterkap, cdi en andere membraanplaat.
Hij loopt nu prima, ongeveer 25-26 km. Houdt niet meer in.
Overigens denk ik dat de nieuwe zuigerveer nog niet goed ingelopen was, want hoe meer ik er mee rij, hoe beter hij loopt. Sinds de nieuwe zuigerveer en andere zuiger had hij nog niet meer dan pakweg 40 km. gereden.
Als hij het zo goed blijft doen, zet ik er straks weer de onbegrensde cdi en filterkap met gaten op, want de mogelijkheid om een snleheid van 32 km. te kunnen halen is vaak wel handig. Is trouwens niet noodzakelijk, want meestal rij ik zo 20-22, of nog langzamer, leuk rustig rijden.
sjaak
Gebruikers

Berichtdoor AntonD » wo 10 maart 2010, 18:09

Enige inrijtijd is wel aan te bevelen ja.
Mag ik je aanraden eerst alleen de CDI om te wisselen. Wacht even af hoe ie dan met een standaard achterdeksel loopt. Veel kans dat ie beter loopt, want je problemen lijken op teveel lucht/te weinig benzine (door die gaten?).
@nton
AntonD
Gebruikers

Berichtdoor sjaak » do 18 maart 2010, 00:10

Al weer een heleboel bijgeleerd.
Wat ik eigenlijk allang wist is dat slecht lopen vaak een carburatieprobleem is, maar het betrof hier een TK-carburateur die al jarenlang onberispelijk zijn werk had gedaan en nu na een grondige reinigingsbeurt opeens kuren ging vertonen. Ik heb hem dan ook vervangen door een Bing die ik van een andere motor heb gehaald.
Dat is dus een.
Ten tweede heb ik de krukas compleet met zuiger overgebouwd vanuit ander blokje en er een nieuwe zuigerveer opgezet.
Dan nog een krukaslager vervangen, nieuwe keerringen en klaar is kees. Dacht ik tenminste.
Maar het blokje liep slecht, trok niet.
Oorzaak: zuigerveer moest eerst inlopen en dat wist ik niet.
Alles is nu mooi ingelopen (ongeveer 100km.) en vanmiddag heb ik er weer de onbegrensde cdi en de filterkap met gaten op gezet.
Resultaat: heeft nog nooit zo mooi gelopen, liep eerst 32 km, haal nu zelfs de 34 km.
Dit is overigens niet mijn standaardsnelheid, ik rijd meestal rond de 20 km, maar ik vind het wel fijn dat ik soms even een rits fietsers kan inhalen en dan weer rustig verder.
Verder iedereen bedankt voor zijn bijdrage en ik hoop dat ik nu eens een keer een hele zomer zonder "problemen" door kom.
sjaak
Gebruikers

Berichtdoor AntonD » do 18 maart 2010, 09:43

Gefeliciteerd Sjaak!
Mooi dat er weer een Metje naar volle tevredenheid werkt :)

Inlopen hoort er zeker bij, ook alle lagers, tandwielen, keerringen en de zuiger moeten even aan elkaar wennen en zichzelf 'zetten'.
Zeker met groeven in de cilinder duurt dat even iets langer dan met gladde nieuwe onderdelen, de zuigerveer heeft nu wel die groeven in de cilinder ook overgenomen...
Maar de scherpe kantjes moeten er nu eenmaal af.

Veel plezier ermee, het weer is ook flink opgeknapt dus de tijd voor het (zorgeloos) toeren is aangebroken!
@nton
AntonD
Gebruikers

Vorige

Keer terug naar Technische vragen