Smorende Spartamet

Komt U er niet uit met Uw spartamet/Saxonette stel dan hier Uw vraag.
Voor het posten eerst documentatie, wiki en forum raadplegen.
Eerder behandelde onderwerpen worden verwijderd.

Smorende Spartamet

Berichtdoor Steve » wo 08 sep 2010, 15:43

Beste Forummers,

Afgelopen weekend aan het sleutelen geweest aan een haperende Spartamet van een familielid. Met mijn algemene tweetaktkennis dacht ik dit euvel wel te kunnen verhelpen. Via de website en het forum aan veel mogelijke oplossingen gekomen. Het probleem is echter nog niet opgelost. Het gaat om een Spartamet met een BING carburateur. Op het eerste gezicht voldoende compressie en een goeie vonk. Bij het starten in de Chokestand slaat de motor vrij vlot aan. Wanneer de choke eraf gaat, slaat de motor echter gelijk af. Ook in de Chokestand slaat de motor na verloop van enkele minuten af. Hij slaat niet direct af, maar smoort. Bedienen van het gas heeft hier geen invloed op. Wat ik al heb gedaan m.b.v. het forum :

- Verhouding van het brandstofmengsel nagelopen
- Filters schoongemaakt (lucht en brandstof)
- Carburateur schoongemaakt (spoelkanalen, sproeier, filter) en gecontroleerd op gebreken (Vlotter, etc)
- Koperenbuisje in de Venturibuis gecontroleerd op de goeie stand
- Druk/Vacuüm Brandstoftank (dop eraf)

In dit laatste dacht ik de oorzaak te kunnen vinden, aangezien de motor na het afslaan niet direct weer te starten is. Als ik de brandstofslang (met de kraan open) heel even van de carburateur afhaal (en de brandstof laat stromen) en er weer op druk, kan ik hem wel weer starten.

Wat ik nog niet heb geprobeerd:

Een gat boren in de uitlaat i.v.m. een verstopping in de uitlaat ( dit zie ik zo'n beetje als laaste optie)

Daarnaast vroeg ik mij ook af waarvoor de slang dient die van het inlaatspruitstuk naar de cilinderkop en de uitlaat loopt. Zit ook op de cilinderkop gemonteerd. Dient dit om druk uit te oefenen op het spruitstuk en de uitlaat?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. In ieder geval bedankt voor de moeite.

Vriendelijke groeten,
Stefan Graat
Steve
Gebruikers

Re: Smorende Spartamet

Berichtdoor AntonD » do 09 sep 2010, 12:27

Hallo Stefan, welkom hier.
Het meest waarschijnlijke waarom een Metje niet wil staat in diverse "Veel Gestelde Vragen" op de site...

Even rondneuzen kan nooit kwaad.
Het is nogal eens de carburateur, zoals je zelf ook lijkt te vermoeden.
Dat is ook waar ik het eerst zou zoeken. Het lijkt me in jou geval dat het met de brandstof-toevoer niet juist gaat.
Het lijkt erop dat het messing pijpje, vanboven bij het membraan in de carburateur te hoog staat, dan kan je deze klachten krijgen.

En zie hier: Het is al eens beschreven!
Als dit t niet blijkt te zijn, nogmaals je carb schoonmaken, en je vlotterniveau nakijken.

http://www.spartamet.net/phpbb3/viewtopic.php?f=26&t=32

Afbeelding

http://www.spartamet.net/phpbb3/viewtopic.php?f=26&t=32#p47

Afbeelding

Dat slangegedoe, dat is de decompressieklep, die is vooral op de Metjes gebouwd om de electrische start te vergemakkelijken. Maar zit ook op de trektouw-Metjes.
@nton
AntonD
Gebruikers

Berichtdoor ruud » do 09 sep 2010, 23:24

Steve schreef:- Verhouding van het brandstofmengsel nagelopen
- Filters schoongemaakt (lucht en brandstof)
- Carburateur schoongemaakt (spoelkanalen, sproeier, filter) en gecontroleerd op gebreken (Vlotter, etc)
- Koperenbuisje in de Venturibuis gecontroleerd op de goeie stand
- Druk/Vacuüm Brandstoftank (dop eraf)

In dit laatste dacht ik de oorzaak te kunnen vinden, aangezien de motor na het afslaan niet direct weer te starten is. Als ik de brandstofslang (met de kraan open) heel even van de carburateur afhaal (en de brandstof laat stromen) en er weer op druk, kan ik hem wel weer starten.

Vriendelijke groeten,
Stefan Graat

Hoi,

Filters schoongemaakt hoe heb je dat gedaan. :?: :?: :?:

Laat je luchtfilter er eens af.
Rij eens een eindje (kleine km) met de choke moet ik ook zo'n 500 meter doen.

Denk toch dat het in de carb. zit en venturiepijpje er uit gehaald en goed schoongemaakt.
ruud
Gebruikers

Berichtdoor Steve » ma 20 sep 2010, 15:26

Beste forummers,

Bedankt voor de reacties. Ik ben alweer een stuk wijzer geworden. De Spartamet loopt in iedergeval weer.

Vriendelijke groeten!
Steve
Gebruikers

Berichtdoor AntonD » di 21 sep 2010, 08:49

Steve schreef:Beste forummers,

Bedankt voor de reacties. Ik ben alweer een stuk wijzer geworden. De Spartamet loopt in iedergeval weer.

Vriendelijke groeten!

Dat is mooi! :D

Wat was nou het euvel?
Dat willen we altijd ook graag weten, door ervaringen te delen komen we er steeds beter it!
@nton
AntonD
Gebruikers

Keer terug naar Technische vragen